شعله سنج (Flame Photometry)

شعله سنجی(AES) اندازه‌گیری مقرون به صرفه فلزات قلیایی و مواد قلیایی


در حال حاضر، تجزیه و تحلیل اولیه اغلب با روش‌های پیچیده مانند AAS ،ICP-OES، تیتراسیون یا با الکترودهای یونی انجام می‌شود. اکنون تغییری در حال ظهور است و فناوری اندازه‌گیری اثبات شده فوتومتری شعله AES جایگزین این روش‌های اغلب گران قیمت و وقت‌گیر شده است. مدرن‌سازی مداوم AES (طیف سنج انتشاری) و تمرکز ویژه بر مفاهیم مربوط به ایمنی زمینه‌های کاملاً جدیدی از کاربرد را برای بسیاری از گروه‌های مشتری حساس به هزینه باز می‌کند.

چه چیزی اندازه گیری می شود؟


AES مخصوصاً برای تعیین کمی عناصر قلیایی مانند سدیم(Na) ، پتاسیم (K) و لیتیوم (Li) و عناصر قلیایی زمین مانند کلسیم (Ca) مناسب است. اندازه‌گیری توسط فتومتر شعله برای این عناصر به طور همزمان در یک مرحله انجام می‌شود.

اصل اندازه گیری در یک نگاه


همه اصول اساسی AES را از آزمایشگاه شیمی می‌دانند: اگر عناصر پتاسیم یا مواد قلیایی را وارد شعله داغ شوند، مشخصه رنگ شعله عنصر مربوطه ظاهر می‌شود. در اندازه‌گیری آزمایشگاهی AES، ماده تجزیه و تحلیل شده به عنوان یک محلول آبی با فشار دادن یک دکمه مکیده می‌شود. سپس محلول ریز با هوای فشرده به عنوان گاز حامل (آئروسل) اتمیزه و با گاز مخلوط می‌شود. سپس آن به یک شعله کم نور پاشیده می‌شود. تحریک حرارتی شعله باعث تابش نور اتم‌ها می‌شود که هر کدام دارای طول موج مشخصه خاص خود هستند.

تابش ساطع شده توسط یک فیلتر نوری مرتب می‌شود که متناسب با هر عنصر است. نتیجه این امر این است که فقط نور یک طول موج به آشکارساز نوری مربوطه می‌رسد. به طور پیش فرض، از چندین ردیاب به طور موازی استفاده می‌شود، به طوری که تعیین همزمان عناصر مختلف امکان‌پذیر است. هرچه غلظت یک عنصر بیشتر باشد، شدت نور ساطع شده بیشتر است. غلظت محلول اندازه‌گیری از طریق درخشندگی تعیین می‌شود. فتومترهای شعله‌ای مدرن AES به طور خودکار تنظیمات منحنی لازم را که اثرات غیر خطی را جبران می‌کند و دقت کمی بالا را امکان‌پذیر می‌کنند، محاسبه می‌کنند.

برنامه های کاربردی فتومتر


فتومترهای شعله‌ای A.KRÜSS امکان تعیین ساده و ناکارآمد غلظت فلزات قلیایی و مواد قلیایی را در محلول‌های آبی فراهم می‌کند. آن‌ها در آزمایشگاه و کنترل فرآیند در صنایع دارویی و شیمیایی و یا تجزیه و تحلیل مواد غذایی و نمونه‌ها استفاده می‌شوند.

 

نویسنده: کسری سمسارها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up