میکروسکوپ چگونه کار می‌کند؟

میکروسکوپ نوری


این میکروسکوپ در حدود سال 1600 در هلند اختراع شد و از آن زمان توسعه مداوم داشته است. با ظهور میکروسکوپ‌های الکترونیکی، میکروسکوپ‌های نوری بارها از رده خارج شده‌اند. پیش‌بینی می‌شد با ورود میکروسکوپ‌های الکترونیکی، میکروسکوپ‌های نوری کنار گذاشته شوند ولی با این حال هنوز میکروسکوپ‌های نوری پر کاربردترین میکروسکوپ‌ها می‌باشند. با توجه به تصاویر طبیعی و توانایی مشاهده بافت زنده و همچنین به دلیل آسان بودن کار کردن با آن زیست شناسان و پزشکان از میکروسکوپ‌های نوری استفاده می‌کنند.

میکروسکوپ‌های نوری کامپوزیت از دو سیستم عدسی تشکیل شده‌اند: یک چشمی به سمت چشم و دیگری به سمت شئ. لنزهای شیئی مهم‌ترین و ارزشمندترین قسمت میکروسکوپ هستند، زیرا کیفیت آن‌ها برای تعیین عملکرد کلی میکروسکوپ بسیار مهم است.

لنزهای شیئی آکروماتیک از مواد مختلف تشکیل شده است. این امکان را فراهم می‌کند که طول موج‌های رنگ‌های مختلف را شناسایی و آن‌ها را تفکیک کند. لنزهای آپوکروماتیک برای سه رنگ تصحیح می‎شوند. در این لنزها حواشی مشخص نیستند و وضوح تفکیک تصویر بالاتری بدست می‎آید. اما چیزی که بدست می‎آید فضای کاری آن کاهش یافته و عمق میدانی آن کوچک‎تر است.

انواع لنزهای چشمی


لنزهای چشمی به عنوان ذره بین عمل می‌کنند و تصویر شئ را بزرگ می‌کنند. میدان دید لنزهای چشمی Wide-field بیشتر از لنزهای عادی می‌باشد. عدد میدان دید، قطر جسم در میلی‌متر است که در ضریب بزرگنمایی هدف ضرب می‌شود: یک چشمی با میدان دید 18 میلی متر با یک شئ 4 برابر یک میدان جسم با 4.5 میلی‌متر تولید می‌کند.

میکروسکوپ‌های نوری مدرن اساساً به میکروسکوپ‌های تک چشمی، دو چشمی یا استریو بسته به تعداد چشمی و شئ طبقه بندی می‌شوند.

میکروسکوپ‌های یک چشمی دارای یک چشمی و یک شئ هستند و ساده‌ترین نوع میکروسکوپ‌ها هستند.

میکروسکوپ‌های دو چشمی دارای دو چشمی و یک شئ هستند. کار کردن با آن‌ها خستگی چشم را نسبت به میکروسکوپ‌های تک‌چشمی کاهش می‌دهد. با این حال، آن‌ها اجازه مشاهده سه بعدی جسم را نمی‌دهند.

میکروسکوپ‌های استریو دارای دو چشمی و دو شئ هستند‌، اما می‌توان با ترکیب آن‌ها هدف اصلی را تشکیل داد و بنابراین تصویر جداگانه‌ای از جسم در هر چشم ایجاد کرد و این اجازه می‌دهد تا اشیا به صورت سه بعدی مشاهده شوند.

در بیولوژی و پزشکی، برای روشن کردن نمونه از نور عبوری استفاده می‌شود. به این میکروسکوپ نوری-عبوری گفته می‌شود. در میکروسکوپ نوری-انعکاسی، نور از بالا به جسم ریخته می‌شود و دوباره به درون شئ منعکس می‌شود. از میکروسکوپ نوری-انعکاسی برای بررسی اجسام مات استفاده می‌شود.

روشنایی کوهلر می‌تواند دقیقاً ناحیه جسمی را که می‌توان از آن غافل شد، روشن کند. این باعث می‌شود که نورهای زائد غیرضروری از قسمت‌های روشن شده‌ی جسم که در میدان دید نیستند‌، روشن شود.

 

نویسنده: کسری سمسارها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up