میکروسکوپ دارک‌فیلد و فاز کنتراست

میکروسکوپ دارک فیلد


از میکروسکوپ میدان تاریک برای بررسی اشیائی استفاده می‌شود که به ویژه دارای کنتراست نیستند مانند میکرو ارگانیسم‌ها یا گلبول‌های قرمز. ویژگی میکروسکوپ دارک فیلد، نور را با زاویه مایل از طریق جسم هدایت می‌کند و از کنار شئ عبور می‌دهد.

در میكروسكوپ  نور حامله از منبع نوری به شكل مخروط در می‌آید و انوار از اطراف به نمونه تابیده می‌شود این كار توسط كندانسور خاص این میكروسكوپ انجام می‌گیرد. در نتیجه تصویر نمونه بصورت روشن در یك زمینه تاریك مشاهده می‌شود. استفاده از میكروسكوپ دارک فیلد برای مشاهده حركت باكتری معمول است (مثل اسپیروكت تروپون‌ها پالیدوم، عامل بیماری سیفیلیس).

میکروسکوپ فاز کنتراست


مزیت میکروسکوپ فاز کنتراست در این است که می‌توانیم با آن سلول‌های زنده را با جزئیات بیشتر مشاهده کنیم. میکروسکوپ فاز کنتراست برای اشیا به خصوص اشیای شفاف ساخته شده است. اشیای شفاف، در بیشتر موارد از نظر نوری چگال‎تر از محیط اطراف هستند و بنابراین مقاومت بیشتری در برابر نور ایجاد می‎کنند. بنابراین نور کند می‎شود، که منجر به تغییر فاز هنگام خروج مجدد از جسم می‎شود.

در میكروسكوپ اختلاف فاز نور حاصله از منبع نوری به انوار مختلف شكسته شده و شكسته نشده تقسیم می‌شود این كار توسط دیافراگم مخصوص این میكروسكوپ انجام می‌گیرد. انواری كه می‌شكنند، به شئ یا نمونه نفوذ نمی‌كنند اما انواری كه نمی‌شكنند به شئ یا نمونه نفوذ می‌كنند در نتیجه بین نمونه و محیط اطراف آن اختلاف به‌وجود می‌آید و نمونه به صورت شفاف دیده می‌شود.

 

نویسنده: کسری سمسارها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up