معرفی استاندارد آموزش “ایزو 10015”

کاربردی کردن استانداردسازی فرایند آموزش بر اساس ايزو 10015، نيازمند تصريح ابعاد مختلف است، تا به لحاظ چارچوب مفهومی آن به ساير روش‌های متعارف موجود، متمايز شود. همچنين بتوان با ملاك‌ها و توصيه‌های ساير محققان در عملياتي‌سازی اين برنامه استانداردسازی، آشنا شد. اين امر موجب می‌شود تا از ناكارآمدی آموزش‌های ارائه شده در امان بوده و از سوی ديگر، از اثربخشی برنامه‌های آموزشی و بازگشت سرمايه در اين مسير اطمينان حاصل كرد.

خانواده‌ی ايزو 9000 (استانداردهاي مدیریت کیفيت) چشم‌اندازهای مختلفی را برای بهبود کیفيت ارائه می‌دهد. اغلب سازمان‌ها نياز جدی به يك ابزار مناسب جهت تحقق کیفيت آموزش كاركنان داشته و به‌ همين منظور ايزو 10015 به تأ‌ييد گروه خبرگانی از 22 كشور رسيد و از طريق دبيرخانه ايزو در ماه دسامبر 1999، صادر شد این استاندارد به‌عنوان يك عنصر خانواده‌ی مديريت كیفيت ايزو 9000، تضمين می‌کند كه كاركنان درون سازمانی به‌خوبی آموزش ديده و صلاحيت انجام تعهدات سازمان، در تهيه‌ی توليدات و ارائه خدمات با كیفيت مورد نياز را دارا هستند.

در استاندارد ایزو 10015 بحث تعیین نیازهای مرتبط با صلاحیت و آموزش کارکنان به‌صورت کامل بیا نشده است و برای ایجاد، اجرا و بهبود فرایند آموزش بسیار مؤثر است. با پیاده‌سازی و استقرار این استاندارد می‌توان به زبان مشترک در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی دست یافت.

دقت این استاندارد در زمینه‌های نیازسنجی، برنامه‌ریزی، اجرا، اثربخشی، بهره‌وری و اعتباربخشی از ویژگی‌های شاخص آن است. هدف، تغییر رویکرد آموزش از ساده‌اندیشی و سطحی‌نگری به رویکردی حرف‌های و تخصصی است.

ايزو 10015، به سازمان كمك می‌كند تا آموزش و ارزيابی را به اهداف عملكردی سازمان مرتبط سازد. اين رویكرد براي سازمان، در خصوص سرمايه گذاری روي صلاحيت‌های نيروي انسانی و بهبود بهره‌وری ناشی از آموزش بازخورد مداومی را مهيا می‌كند.

اين استاندارد، راهنمایی‌هایی را به‌منظور یاری‌رساندن به سازمان و کارکنان آن هنگام پرداختن به مسائل آموزشی ارائه می‌دهد. این استاندارد، هرگاه نیاز به تفسیر موارد “تحصیلات” و “آموزش” در استانداردهای مدیریت کیفیت سری ایزو 9000 باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. استاندارد ایزو 10015 به دنبال رفع کمبود شايستگی كاركنان از جنبه‌هاي آموزشي است. اين استاندارد در عين انعطاف، مديريت را ملزم می‌كند با رعايت یك‌سری اصول و موازين پذيرفته‌شده با نگاه فرايندی طرحی نو در بهسازی منابع انسانی ایجاد کند.

فرايند آموزش در استاندارد ايزو 10015 در قالب مراحل چهارگانه‌ی:

  •  تعیین نیاز‌های آموزشی
  •  طراحی و برنامه‌ریزی آموزشی
  •  اجرای آموزش
  •  ارزشیابی نتایج آموزش

و یک مرحله نظارت (پایش و بهبود فرایند آموزش) است.

 

نویسنده: کسری سمسارها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up